Pia Pralin

Den goda annorlunda pralinen med ett syrligt yttre, smaskigt inre och god eftersmak

söndag, mars 21, 2010

tankar!

För några dagar sedan grävde jag fram en a mina dagböcker från 1991, började läsa, och ibland fick jag påminna mig själv att det faktiskt var jag som hade skrivit alla dessa sidor en gång i tiden.

En sak som jag skrev mycket om då var en tjej som jag gick en kurs med, hon var kinesiska men uppvuxen i Indien och bortgift med en kinesiskt mycket äldre man som hade en kinakrog i Sverige.

hon berättade om sitt liv och hur det var att bli bortgift med någon mot sin egen vilja... eftersom jag själv bara var 21 år så fattade jag väl inte riktigt vilket helvete hon gick igenom. och förstod nog inte heller allvarligheten i hennes historia.

En dag mitt i terminen kom hon inte mer till skolan, hon var spårlöst försvunnen, det tog 3 år innan jag fick veta vad som hade hänt. 2 svenska tjejjer hade hjälpt henne att fly. eftersom hon inte fanns någonstans i det svenska systemet så var det säkert inte så svårt att sticka, ingen skulle ju "sakna" henne.

Jag undrar var hon tog vägen, jag skulle verkligen vilja veta det så här nästan 20 år senare.