Pia Pralin

Den goda annorlunda pralinen med ett syrligt yttre, smaskigt inre och god eftersmak

söndag, september 09, 2007

Vatten på min kvarn!

Igår gick jag igång ordentligt....

I Svd stod en artikel om Sveriges insats i Grekand... Katastrof igen.. (med tsunamin i minnet)

Räddningsverkets kommentar:

-Vi kunde inte skicka en enda helikopter för vi hade fått en fel leverans på smörjolja, och ingen helikopter var flygduglig.

eh...... ok....är det vad som kallas för katastrofberedskap? Föresten finns det inte en myndighet som heter just Katastrofberedskaps myndigheten?

Vad hade hänt om det hade varit en katastrof i Sverige? Ingen helikopter som är flygduglig?

Nä tur är det väl att Ostermans helikopter finns så Sverige har i alla fall en helikopter som är hel och funktionsdug!

Jag tror att andra länder skrattar åt oss nu.. vi med vår organisation och ordning och reda....bara att skrapa på ytan så förstår man att det finns inget under.

"landet där ingen vågade ta ett obekvämt beslut"

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Jag försöker tänka så där att "oj då, det var ju en himla otur med smörjoljan" och "så dumt att Grekland först tackade nej". Men, det håller ju inte.

Vi borde kunna ta oss vart som helst med räddningsinsatser inom ett dygn, visst?

Å andra sidan var det en kille på Gotland som intervjuades därför att han skulle åka med ner till Grekland. Då började han med att diskutera med familjen om vilken dag han tidigast kunde åka! Hallå, borde inte svaret vara:
"-Jag är klar för avfärd inom 6 timmar."

I själva verket tror jag att han var klar för avfärd inom fyra dygn… Är det någon slags personalvård som ligger bakom det här eller vad? Undrar när brandmännen och ambulansförarna börja med samma:
-Akut sa du? Visst, ska kolla lite med maken om han kan passa barnen... nej du tyvärr, det funkar inte förrän på onsdag, är det okej? Vaddå, har huset brunnit ner då? Ja, det är trist, men vad kan jag göra?

10 september, 2007 09:54  
Blogger zanza67 said...

hehe fel smörolja...skickade de margarin eller?

11 september, 2007 16:15  

Skicka en kommentar

<< Home