Pia Pralin

Den goda annorlunda pralinen med ett syrligt yttre, smaskigt inre och god eftersmak

tisdag, juli 24, 2007

Monstergeting!

Jag har i snart 37 år bott i Sverige(hela mitt liv faktiskt), tycker mig känna de svenska småkrypen ganska bra, vid det här laget. Jag känner igen fluga, geting, humla, mygga, knott, fästing och en del andra jobbiga småkryp. men under min vecka i Julita så fick jag syn på 2 st små kryp som jag aldrig sett förut. En fluga som såg ut som en vanlig fluga, men var neonrosa fram och neonturkos bak. otroligt vacker.

Den andra var en monstergeting som var 4 cm. lång och hade en gadd som nästan var 1 cm. den surrade som ett reaplan men flög inte lika snabbt som en geting. Har aldrig sett något liknande och jag är inte rädd för getingar annars, men att ha den där monstergetingen med 1 cm gadd sittande på axeln fick mig att känna ett visst obehag... eller rättare sagt skräckslagen. Någon som vet vad det är för odjur?

4 Comments:

Blogger zanza67 said...

Läs här:
http://www.flashback.info/showthread.php?t=498588&page=4

26 juli, 2007 11:54  
Blogger zanza67 said...

o hoppas begravningen gick gick så bra som möjligt. Trevlig "sommar"

26 juli, 2007 11:57  
Blogger Pia-Pralin said...

Tack Zanza! Bålgetingar var det säkert, och äckliga var de!!

26 juli, 2007 22:00  
Blogger Unknown said...

Och du vet väl vad geting heter på franska?

Gendarmerie. Genial. Geting. (alltså, typ "sjetin")

30 juli, 2007 07:59  

Skicka en kommentar

<< Home