Pia Pralin

Den goda annorlunda pralinen med ett syrligt yttre, smaskigt inre och god eftersmak

tisdag, januari 09, 2007

Kaffelavemang!

Efter år av längtan till gott kaffe på jobbet, har jag nu införskaffat en espressomaskin till jobbet med mjölkfräsare och allt, trodde i min enfald att det bara var att slå på och göra gott kaffe på en gång.....

Hela våningen där jag jobbar var igår med och gav tips och råd och provsmakade kaffet, som först var ganska svagt men slutade i en riktig "het" espresso som fick magen att vända sig in och ut ganska snabbt!! Kaffelavemang helt enkelt.

Summasummarum är att det är inte så lätt att göra en perfekt espresso som jag trodde, det krävs övning helt klart.. imorse fixade jag en riktigt god latte till grannen och en alldeles för stark till mig själv. Verkmästaren i magen var ganska upprörd kan man säga :-)

1 Comments:

Blogger popsan said...

En riktig cappuccino, ska ha 1/3 espresso och 2/3 skummad mjölk. Den ska vara krämig och lagom varm... man ska dricka ur den på tre klunkar.....
Så beskrev min italienska vän hur en riktig cappuccino ska vara...
Och jag följer hennes råd...har blivit proffs på cappuccino...

09 januari, 2007 21:51  

Skicka en kommentar

<< Home