Pia Pralin

Den goda annorlunda pralinen med ett syrligt yttre, smaskigt inre och god eftersmak

tisdag, oktober 17, 2006

Nya budgeten!

Imorse läste jag i SVD om den nya stadsbudgeten, att det skulle bli lättare för kvinnor att starta företag.... jaha.. varför då tänkte jag...

Sen läste jag längre ner.... bättre företagsrådgivning för kvinnor..... jaha.. varför då??

Visst är tanken god, men återigen, fokus läggs på fel saker. Rådgivning är väl bra, men varför skall just kvinnor få bättre rådgivning, i det här fallet tycker jag att det bara är skrattretande, det borde vara generellt bättre rådgivning för alla företagare oavsett kön. Man har väl lika många frågor vare sig man är man eller kvinna?

Jag kan känna ibland att det är prestige i de här kvinnofrågorna, för att politikerna tror att det är kvinnofrämjande att ge kvinnorna mer hjälp....varför tror man att det är just kvinnorna som behöver mer hjälp. då är det väl bättre att lägga krutet på att ge bättre rådgivning till nyblivna svenskar för där behövs det hur mycket som helst. Jag har hjälpt min kompis från Polen att starta företag och det är minsann inte lika "lätt" som det var för mig, hon har många fler problem att brottas med än jag.. och ni skall veta att det minsann inte var lätt för mig heller..

Jag tycker att ibland skall man faktiskt ta och skala av könskampen och fokusera på olika slags människor istället för på vilket kön man är. För om de kvinnliga företagarna får mer hjälp på bekostnad på de manliga företagarna då är ju något väldigt fel. Vi är alla i behov av hjälp oberoende om vi är hon, han eller det.

Idag består Pralinen av bitter mörk choklad tror jag visst :-)

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag fattar vad du är ute efter. Jag är t.ex. kvinna som driver mitt företag ihop med en man. Är jag stödberättigad då eller? Typ.

Jag vet att de haft en bra grej för kvinnliga företagare på ALMI och jag tror att det kan vara så att de på det sättet fångat upp en del som inte hade gått med i motsvarande om det varit för både kvinnor och män.

I mitt idealsamhälle behöver man inte könssegregera företagsstöd, men kanske är det ännu något som behövs?

17 oktober, 2006 17:55  
Blogger Frk Fleggman said...

Kanske är det likadant som i klassrummet i företagarvärlden? Att pojkarna/männen hörs mest och tar mest plats.

18 oktober, 2006 08:43  

Skicka en kommentar

<< Home