Pia Pralin

Den goda annorlunda pralinen med ett syrligt yttre, smaskigt inre och god eftersmak

onsdag, september 06, 2006

Resultatet av goda bloggkamrater!

Idag känner jag mig mycket mer som en bloggare än jag gjorde igår, humöret är på topp och jag känner mig mycket mer positiv! Och till Fröken Fleggman vill jag säga. Jag läser din blogg varje dag, så JAG vill att du fortsätter blogga.. snälla...

Mycket av dagens positiva humör har jag att tacka Åsa för. (vars blogg just nu är lite vajsing med men annars finns hos på www.asamittivarlden.blogspot.com

Igår skickade jag ett mail till henne och beklagade mig över min nackspärr som jag har haft i 2 dagar... gam-nacke är ingen överdrift.

Hon rekommenderade mig att trycka på örsnibben, en punkt som ligger precis där snibben blir lite hårdare...det gjorde naturligtvis JÄTTE ont men efter si så där en timmes spontan-massage så tro det eller ej, lättade min nackspärr såpass att jag nu kan röra på huvudet. Det är inte helt borta men det är betydligt mycket bättre.

Så... dagens vardagshjältinna är ÅSA... jag skickar en chokladkartong på posten!!!

Åsa är också en sån där positiv person som man blir glad av att prata med, och alltid har tips och bra idéer!

4 Comments:

Blogger zanza67 said...

den lösningen är helt klart en medicinsk sensation - skall testas nästa gång...var exakt skulle man trycka?

06 september, 2006 20:23  
Blogger Pia-Pralin said...

Man skall trycka där det gör ont... Åsa kan nog förklara bättre!!! Ååååååååssssaaaaaa!!!!

06 september, 2006 20:45  
Blogger Unknown said...

Åh min Gud hjälp!
*rodnar, viftar med handen framför ansiktet, ler stort*

Tack!

Med örat och akupunktur/akupressur är det så här att om jag skickar iväg tips om hur man ska massera, så krävs det att mottagaren verkligen gör det också - annars så fungerar det alltså inte. Det krävs ett visst sinnelag för att testa sådana här tips och utan DET sinnelaget, skulle jag kunna skicka en miljard tips utan att något alls skulle hända.

Akupunkturpunkterna i örat kan vara lite lättare att hitta om man tänker sig en bebis som ligger på sidan med benen uppdragna och huvudet nedåt, i formen av örat. Ryggen är den yttre linjen.

Då är huvudet i örsnibbstrakten och där örsnibben i ytterkanten övergår till det broskiga, just där börjar förstås nacken.

Fiffigt är att de punkter som motsvarar ställen man har ont på är ömma. Kolla båda öronen.

Man får ta i ganska rejält med tumme och pekfinger. Man kan också massera med en pinne som är 2-3 mm i diameter och har rundad topp OM man hittar någon sådan. Den får ju inte vara vass!

Masserar man med pinne kan man förflytta sig punkt för punkt och verkligen känna skillnad! OBS! Om man är alltför flitig kan man massera upp sår - undvik det. Ta det lite lugnare.

Ta inte heller i mer än att det är uthärdligt. Vitsen är ju att man stimulerar läkandet, inte att man ska döda örsnibben. Ta det särskilt försiktigt om du testar på någon annan, annars är risken stor att du typ får en smäll tillbaka… Det gäller att hitta rätt nivå på trycket.

Den här metoden fungerar löjligt bra på många som drabbas av en ny åkomma. Kroniska problem som arbetats in i kroppen under flera år är inte lika lättbehandlade. OM man får metoden att fungera, så brukar man känna skillnad ganska snabbt.

Även om man får bort det som gör ont, så kommer det till att börja med troligen tillbaka. Då fortsätter man sin behandling och för varje gång det onda kommer tillbaka, blir det lindrigare och lättare att få bort. Till sist är det helt borta.

OBS! Om du mår dåligt av det här ska du förstås sluta – det finns ju faktiskt många punkter på örat, somligt kanske du inte mår bra av att trycka på. Och jag är inte utbildad på det här, så den som provar gör det helt på eget ansvar.

07 september, 2006 08:06  
Blogger Frk Fleggman said...

Tack Pia, min pralin i sajberspejs.

07 september, 2006 09:19  

Skicka en kommentar

<< Home