Pia Pralin

Den goda annorlunda pralinen med ett syrligt yttre, smaskigt inre och god eftersmak

tisdag, augusti 08, 2006

Spännande destinationer..


Det finns ju ställen som man kanske inte direkt tänker... Ja just det-- dit skall jag åka på semester. men som visar sig när man kikar lite på turistbroschyrer och hemsidor att det är ju riktiga små pärlor.

I min strävan att ta fram nya spännande resmål till mina annars ganska resvana kunder (i vissa fall) så tittade jag på Isle of Man... Ja de flesta har ju hört namnet men vet inte riktigt var de ligger.. Engelska Kanalen säger vissa, I scotland säger andra.. Nä det ligget faktiskt mitt i mellan England och Irland.

Mycket England naturligtvis men också mycket charm.. och TT race i Juni varje år..

Små fina pensionat, vackra folktomma stränder, mysiga pubar, bra cykelvägar

Läs mer på www.visitisleofman.com

Den andra pärlan är Wien... ja allså Wien är ju en mysig stad i sig, men det inte så många vet är att Wien är den enda staden i världen med betydande proffesionell vinodling. Här produceras mestadels vita Riesling och Weissburgunder viner som de senaste åren har fått en riktig ansiktslyftning. En av de bästa vinhusen (och äldsta) är Mayer am Pfarrplats som har odlat vin sen 1683. Här finns också en känd vinkrog som heter Beethoven eftersom Beethoven själv bodde i huset under några år.

Läs mer på www.mayer.pfarrplatz.at