Pia Pralin

Den goda annorlunda pralinen med ett syrligt yttre, smaskigt inre och god eftersmak

lördag, april 29, 2006

Språk!

Efter att ha läst Åsa mitt i världens inlägg om språk så måste jag bara skriva lite om min tyska!

Allså, jag har läst 6 år tyska och mitt ord förråd är ganska bra, men jag har aldrig vågat prata eftersom det där språket är en massa Der Die och Das, skitsvårt, men eftersom det pratas GANSKA mycket tyska på Mallorca så har jag fått använda det språket ibland vid vissa tilflällen, och i år gav jag mig tusan på att jag skulle prata tyska.. och se på fan... de förstod vad jag sa, inte klockrent men det mesta i alla fall.. och jag frågade vad saker hette om jag inte visste... och jag vågade till och med att ringa ett samtal till vår transfer buss-kille som bara pratar tyska.

Min tyska är ju långt ifrån perfekt men jag har i alla fall kommit ett litet steg på vägen...

Så Åsa! Fortsätt med dina guldstjärnor, det är en bra idé!

2 Comments:

Blogger Vild-hallon said...

Sedan tror jag att språket behöver en mottagare, man behöver hitta en naturlig användning för språket. Min engelska fick en mottagare den gången jag fick kontakt med släktingar i USA och engelskan hålls levande genom besök, telefonsamtal och brev. Min franska hålls inte levande eftersom jag inte besöker landet tillräckligt ofta och jag har ingen naturlig användning för språket. Det är synd!

29 april, 2006 22:58  
Blogger Unknown said...

http://www.mylanguageexchange.com/Learn/French.asp

Verkar vara ett fiffigt ställe för folk som vill hålla språket levande!

30 april, 2006 10:45  

Skicka en kommentar

<< Home