Pia Pralin

Den goda annorlunda pralinen med ett syrligt yttre, smaskigt inre och god eftersmak

söndag, mars 05, 2006

Tillbaka!


Tillbaka hemma efter ett dygn i Litauen.

Barnhemmet var inte så hemskt som jag hade förberett mig på. Visst det är gammalt och slitet men det ryms mycket kärlek och omsorg till alla dessa barn...

Jag skulle kunna ha tillbringat flera dagar i barnhemmets småbarnsavdelning, sittandes på golvet med alla dessa små sötingar. Höll på att komma hem med ett tvillingpar under armarna, de var 13 månader, en pojke och flicka som bara var underbara. Gjorde ont i mitt hjärta, ville stanna kvar och bara krama dem. De lämnades i en låda på trappan när de var 4 månader, födda alldeles för tidigt, undernärda, men annars helt friska. Det ryms många tragiska levnadsöden i alla dessa barn, men det finns mycket hopp och glada miner. Barn är ju barn trots allt.

Var detta barnhem behöver är inte leksaker och kläder utan resurser. Det finns barnläkare, terapeuter och mycket personal med ett stort hjärta. de behöver pengar och sponsorer så att de kan renovera.

Killarna som jag åkte med beslöt sig att skänka 2 kompletta tandläkarutrustningar med allt vad det innebär, föreståndaren såg nästan gråtfärdig ut när de berättade vad de tänkte göra för barnhemmet. Det kändes bra.

Min nästacuppgift blir att fixa fram blodtrycksmanchetter för barn, stetoskop, en slemsug samt ett årsranson av multivitaminer. Någon som har kontakter så säg till, min mailadress finns i min presentation.

5 Comments:

Blogger Unknown said...

Önskar att jag hade kontakter att bjuda på, men kommer inte på någon. Bara standardtankar om att kontakta privatläkare, tillverkare av medicinsk utrustning och så, men det är ju inte till någon hjälp.

05 mars, 2006 15:43  
Blogger Pia-Pralin said...

Tandläkarutrustning finns, det är 2 killar i sundvsall som tar in begagnade utrustningar som de renoverar och åker sen runt om i Världen och bygger tandkliniker, de har varit i Kenya, Estland, Ryssland m.m.

05 mars, 2006 19:15  
Blogger Vild-hallon said...

Tyvärr har inte jag heller några kontakter inom sjukvården så att jag kan hjälpa till.

Bra jobbat i alla fall!

05 mars, 2006 21:42  
Blogger Pia-Pralin said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

06 mars, 2006 12:38  
Blogger Maria said...

Jag blir väldigt berörd av det du skriver, det får mig att reflektera över mycket. Skulle gärna hjälpa till men har inga kontakter. Ska hålla ögon och öron öppna! Stöder själv ett barnhem i Kongo där inget heller försvinner på vägen, det känns mycket bättre då. Men man borde göra så mycket mer egentligen...

06 mars, 2006 19:35  

Skicka en kommentar

<< Home