Pia Pralin

Den goda annorlunda pralinen med ett syrligt yttre, smaskigt inre och god eftersmak

torsdag, februari 16, 2006

Facsimile!

Rex skrev om sin floppydisk på sin blogg igår... kom genast att tänka på mitt första fasta jobb.

Det var 1987, jag fick en fast tjänst på Brittiska Turistbyrån som informatör.. efter några månader kom våran engelske chef med en manick som man kunde skicka telefacsimile på...
Ok, sa jag och mina kollegor... men tog inte reda på var det var egentligen.. vi fortsatte att skicka Telex.

Aparaten var orange och såg ut som en stor VHS spelare... När vi väl fick en genomgång av telefacsimileaparaten så förstod vi ju att det var ju fantastiskt, vilken maskin Man kunde hålla i pappret på ena sidan, samtidigt som det kom ut hos mottagaren på andra sidan... Men... vi kunde inte skicka särskilt många telefacsimile för det var ingen annan som hade en sån apparat för att kunna ta emot. Något år senare så var Faxen vårt främsta hjälpmedel och den stor klumpiga Telexapparaten åkte ut!!

Det var tider det... nu distribueras bilder med ljusets hastighet från en kontinent till en annan, man kan chatta med med någon på andra sidan jorden IRL. och Facsimileapparaten står nu och dammar i något hörn.. ibland kommer det ett fax ur den, men det kan gå dagar mellan gångerna...

3 Comments:

Blogger Rex said...

Hört ur verkligheten: "-Ok! Lägg bara pengarna i ett brunt kuvert & faxa över till mig"

16 februari, 2006 10:07  
Blogger Unknown said...

Hört i fantasin: "OK, jag ställer mig i teleportören och teleporterar över mig till dig - va? nähä, du HAR ingen teleportör, nä nä, då går det ju inte, okej, jag får väl ta flyget då..."

16 februari, 2006 10:30  
Blogger Maria said...

Jag hörde om en kille som ombads skicka en skärmdump på en errorlogg han fått på datorn. Han tog då fram digitalkameran och tog ett kort på datorn, och mailade det. Tala om att krångla till det.

17 februari, 2006 21:30  

Skicka en kommentar

<< Home