Pia Pralin

Den goda annorlunda pralinen med ett syrligt yttre, smaskigt inre och god eftersmak

torsdag, februari 02, 2006

Egenföretagare

Efter ett långt samtal med en kompis i morse och en kund igår em. ang att vara egenföretagarare, är jag bara tvungen att skriva av mig.

De fyra främsta kommentararerna är.

1. Åh det måste vara så bra att kunna styra din tid varje dag.
2. Alla företagare tjänar så himla bra med pengar, ni kan ju dra av momsen..
3. Va skönt att du kan ta ut semester när DU vill.
4. Gu va skönt att vara på Mallorca en hel månad varje år.

---------------------------------------

Ja visst jag styr min tid varje dag, jag är här från tidiga morgon till sena kväll..

Jovisst man kan ju dra av momsen.. men man kan ju inte bara dra av hela tiden... måste ju betala in moms ibland... och nä, jag är inte miljonär...inte ens i pesetas.

Semester....host host..... det tar jag när tid finnes eller när själen säger STOP!

Mallorca ja.. jo visst det är jätte mysigt att vara på Mallorca... men tänk er att ha 150 personer som surrar omkring dig 16 timmar per dygn i en hel månad... var du än går, så har du folk som vill fråga dig saker.. det är inte semester....

Men.. trots allt så är det här den enda vägen....och den roligaste !!! :-)

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Man har inte eget företag främst för att tjäna massor av pengar och kunna dra av momsen - tror att jag såg en undersökning om det t.o.m.

Det är ju ändå det där med tiden och att styra sig själv tycker jag. Nä, man kan inte gå hem kl 17, men man kan anpassa sin tid efter vad företaget kräver, vara lite mer flexibel. Välja att gå i affärern en torsdag förmiddag. Priset är att man är beredd att jobba alla andra tider när det behövs.

Att vara anställd är liksom krångligare tycker jag. Även om man för all del får lön, så är man lite livegen. Det är därför anställda lever för sin semester. Jag lever med mitt företag.

Självkänsla och självbestämmande. Det är bra skäl till att ha eget företag tycker jag.

02 februari, 2006 09:20  
Blogger Maria said...

Jag beundrar verkligen alla som klarar av att ha eget företag. Ni är duktiga! Jag skulle nog ha alldeles för dålig självdisciplin...

02 februari, 2006 20:07  

Skicka en kommentar

<< Home