Pia Pralin

Den goda annorlunda pralinen med ett syrligt yttre, smaskigt inre och god eftersmak

tisdag, januari 24, 2006

Byta karriär!

En kund ringde idag och sa att han skulle börja plugga, ok sa jag va spännande, va då? Jag skall bli arkeolog sa han..... Han är VD för ett IT företag idag....

Det fick mig att komma ihåg min tid som bussguide.. där träffade man många trevliga busschauförer.. ingen var busschauför egentligen, utan adet var bara något man gjorde för att tjäna pengar.. egentligen hade de något annat yrke men.....(ungefär som skådespelare som är servitriser..)

Nåväl, där träffade jag i alla fall en holländare som hade bott i Sverige i 20 år, han var i 65 års åldern och vi kom att diskuttera yrken...

Han var läkare i botten, kirurg som sen blev skellettforskare och undervisade på läkarlinjen.. en dag fick han nog, han var trött på att jobba med benbitar, han ville jobba med människor, han tog lastbilskort och blev lastbils chaffis.. men det trivdes han inte med.. han ville ju jobba med människor, då tog kan busskort och blev busschauför.. när jag träffade honom, vilket är kanske 7 år sedan, så jobbade han heltid som busschauför,och stortrivdes, det bästa yrket han hade haft sa han!

"Life is like a box of chocolate, you never know what you are going to get"

Så kan det gå.. det finns tid för mig ännu att bli Miss Fitness 2016 (seniorklassen) :-)

3 Comments:

Blogger Unknown said...

Jag åkte taxi från Arlanda till ett konferensställe utanför Uppsala där jag skulle föreläsa en gång. taxi chauffören hade varit rektor på en grundskola i flera år och sen slutat. Nu körde han taxi i Sverige på sommarhalvåret och så utforskade han Thailand på mc på vinterhalvåret.

24 januari, 2006 22:57  
Blogger Unknown said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

24 januari, 2006 22:57  
Blogger Frk Fleggman said...

Pappas tandläkare bytte karriär - till brunnsborrning. Hål som hål...

25 januari, 2006 10:25  

Skicka en kommentar

<< Home